Var gick det fel?

Vad skumt. Mamma länkade till en artikel i Aftonbladet om den terrormisstänkte svenska nittonåringen, hon som med sin man och tvåårige son, plus "Guantamo-svensken" Mehdi Ghezali, gripits i Pakistan, i ett område känt för extremism och narkotikatransporter. För det första: lägg inga resurser på att hämta hem Ghezali, låt honom åka iväg och terrorisera, han ville ju tydligen bara ha hjälp att bli fri, sen var det dags att ge sig ut igen.
Men så är det plötsligt ett annat par med i leken, som dessutom har med sig sin lille oskyldige son? Och nu när de öppet berättar att tjejen är Safia, 19 år, så är det ju visst hon som gick två årskurser under mig i skolan. Ingen vän, men jag känner väl igen henne genom en annan kompis och minns att det var hon vars pappa dog vilket kändes hemskt när man var så liten, och jag undrar bara: var gick det fel? Gick i en vanlig svensk skola, visserligen med morsa från Sveriges Muslimska Råd, så religionen har väl alltid funnits där, men det borde väl rimligen finnas en gräns mellan religon och terrorism?
Men nånstans gick det jävligt fel. Från en vanlig tjej i den trygga förorten jag växte upp i, till att gå till skolan i burka en dag på gymnasiet och sen bli gripen för terrorism - för andra gången. Det känns konstigt. Som första gången man insåg att en tjej i klassen var gravid, eller första självmordet på en skolkamrat skett. Och nu visar det sig att en tjej man känner igen (jag fastnade för hennes namn minns jag) är en terrorist? Härligt. Måste kännas skönt för Helena Benaouda också, som är ordförande för muslimska rådet och som antagligen ska sprida det sköna i islam, att ha en terrormisstänkt dotter, som först hamnar i knipa som sjuttonåring i Somalia, och sen åker till Pakistan! med sitt småbarn! Hur är man funtad då? Måste vi hämta hem dem eller? Visserligen säger mamman i Aftonbladet att hon vill att bra dialog ska ske för att barnbarnet ska ha det bra, så hon har väl förstått att hennes dotter inte är helt oskyldig och lätt att få hem.
Men jag blir irriterad över det där. Bara för att de är svenska medborgare måste Sverige stå på deras sida? Visst, se till att de får en rättvis rättegång och att allt sköts snyggt, men man åker inte till av ett "världens farligaste områden" med "extremistkopplingar" på solsemester, då finns det vissa saker som man får räkna med TYP GRIPNA FÖR TERRORISTMISSTANKE. Tycker man att det är roligt att leka terrorist, som åtminstone Mehdi Ghezali verkae tycka, får man leken tåla.
Och om hon är offer eller inte, det får vi nog aldrig veta... Lätt att gömma sig som offer när man blev mamma som sjuttonåring, och åkte på "solsemester" till Somalia för att få uppleva äkta muslimsk kultur. Där blev de gripna misstänkta för terrorism, och fick hjälp av UD och SÄPO att komma hem. Safia sa då citerat i Expressen; "Jag förstår inte varför man inte skulle vara fri att åka vart man ville här i världen". Smart, Safia! Du hintas kanske svaret på den frågan för att du fick HJÄLP ATT KOMMA DÄRIFRÅN MED HJÄLP AV UD OCH SÄPO!
Var ska vi gissa på att den gulliga trion drar nästa gång efter att de blivit släppta? Har de varit i soliga Afhganistan kanske? Hört att riktigt fin äkta muslimsk (islamistisk snarare?) kultur finns där, om det var det ni var ute efter?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1706699/safia-19-var-deras-tackmantel
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5800785.ab

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har känt Safia sen lång tid tillbaka och till skillnad från artiklarna där alla foredetta kamrater säger att hon var så snäll och sprallig har jag som foredetta vän en helt annan åsikt. Hon var en hemsk människa mot mig och jag känner ingen sympati.

2009-09-18 @ 21:23:23
Postat av: Kattungejäveln

Då förstår jag att du inte känner sympati för henne. Men - blir lite nyfiken - är du härifrån då?

2009-09-19 @ 11:08:53
URL: http://kattungejavel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0