Dopp

Det blev ett ganska snabbt dopp i havet och jag är en bra bit ovanför ytan. Det var nog mest tristessen blandat med ängslan inför att återkomma till jobbet som rörde till det för mig. Men som att igår jobba med systrarna är bara kul!
Nu vet de flesta jag pratat med att jag ska sluta... Och jag inbillar mig att majoriteten tycker att det är trist, "jag tycker du är så duktig" sa en och då rodnade jag som en skolficka. Nåja, inte riktigt, men lite glad blev jag allt, annars skulle jag nog inte skriva om det här! Jag har jobb till den 5e och det känns lite tungt att plötsligt stå utan extrajobb när det faktiskt är lite av en lyx i dagens läge med ett sådant. Har jag inte grejat ett kassajobb i oktober eller nåt, måste jag ta fram det stora artilleriet och söka McJobb och som vårdbiträde, vill helst dra in lite cash ändå. Särskilt när man tittar på att skillnaden förutom större studielån att paya back, blir +30 000 i ränta om jag tar 100 % csn istället för 75 %. Kan jag klara mig på 75 % med hjälp av extrainkomst känns det som att det är ganska så mycket värt för att slippa den där nätta lilla summan. Men jag vet ju att jag valt det själv, att bli återbetalningsskyldig i tjugo år framöver. Valet är ju att bo hemma och bara ta bidrag, eller betala hyran med enbart studiebidrag + pengar från massa extra timmar, som Malin så strongt fixar. Men bitter, det ska jag för fan aldrig bli. Jag ska in i det längsta undvika att gnälla över kommunala löner och sexsiffriga CSN-skulder i samma mening. Det räcker med insikten om att jag valt ett sånt jobb och att den kräver en viss utbildning. Så, nu är det hela avklarat, nu ska jag tiga och le i tjugo år framåt!
Saknar Daaaaaaaalarna och dalfolket! Berka ska öla med en kul filur ikväll, för han fyller 24 *gammalt* och det lät så skönt... Sommaren -04... saknar alla roliga personer från då gör jag. Och när jag hittar en tråd för nya Högskolan i Dalarna-studenter på FL så saknar jag Falun. Högskolan där är mycket finare än LHS och SU. Trevligare helt enkelt, ljusare, bättre, MINDRE.
En gammal Maxikollega handlade av mig igår också, jojo. Han har bytt till en Maxi här, och berättade om att fd fruktansvarig öppnat egen butik i Bollnäs, och är ihop med en gammal favorit till mig, alltid kul med lite nyheter.
I helgen blir jag all alone, killen ska vara DJ och jag vill inte följa med trots att jag får, så hoppas att utflykten med tjejerna blir av, annars har jag siktat in mig på en film på lördag :) På söndag kväll är det ju Stephen Lynch, så det blir nog en fin avslutning på ett långt, skönt och ganska lyckat sommaruppehåll ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0