"Ipred-lagen"

Idag kom den. Ipredlagen som gör det lättare för upphovsmännen att genom domstol få information om och spåra fildelare, och på så sätt kräva pengar de tror tillhör dem.

Det är skrattretande att politikerna och annat löst folk tror att man kan stoppa fildelningen! Man kan inte ta patent på ord/ljud/bilder - som sagt; så fort du visar ditt alster offentligt är det offentligt, du äger det inte längre, så fort du öppnar käften är orden frisläppta. Genom otaliga forum och bloggar förmedlar och väcker Internet tankar till liv, informationsflödet är massivt, tillgången till andras formuleringar och tankesmedjor enorm, du kan ta del av allt du vill, och det du inte vill. Du kan absolut vara författare, låtskrivare, talskrivare, en skapare, visst visst. Du kommer fortfarande bli hyllad för det du skapat, det är dig folk inspireras av, jag kan generöst låta dig registrera dig som upphovsman till ditt verk och benämna musikfilen efter ditt namn. Men kom fan inte och påstå att du inte inspirerats (läs: stulit tre takter) av andra låtar och böcker. Det är omöjligt att säga att man skapat en helt unik låt eller skrivit en helt unik bok. Vi bygger allt vi skapar på något som redan existerar.
Artisterna och skivbolagen borde - och detta menar jag helt ärligt - TACKA fildelarna för att deras verk spridits och blivit kända! Så mycket musik som jag aldrig hade hört utan internet. Så många musiker som aldrig blivit upptäckta. Så många cd-skivor och konsertsbiljetter som aldrig hade sålts.
JAG vill ha betalt av ER för att ni slapp betala marknadsföring av era produkter!

Följande måste alla förstå:
Det är INTE stöld att fildela! Det är inte ens som att låna på ett bibliotek, eftersom låten alltid finns där till skillnad från en lånad biblioteksbok. Gamla trångsynta gubbar som inte fattar någonting... Bah! Tur att ni snart sitter på hemmet, så man slipper se före detta kassettbandsmotståndare fatta beslut om något som kriminaliserar uppskattningsvis halva befolkningen, pressade/övertygade/snärjda av privata skivbolag och lobbyister.

+ Fildelning genererar pengar för skivbolagen - fildelning går inte att stoppa, så börja redan nu planera för hur ni kan inhämta mer pengar genom - bara ett exempel - fler spelningar? Men det är förstås mer ansträngande att spela playback än att stå några timmar i en studio och sjunga in en låt hopsatt av ett dataprogram och sedan se pengarna rulla in och bli smekta medhårs av media?

Alternativt skaffa ett riktigt jobb om det nu inte går att leva på musiken längre...

Och som tröst kan vi alltid skänka lite pengar till Rädda Artisterna som är såå fattiga och måste ersätta sina lyxiga prylar med något mindre som är snäppet mindre lyxigt (South Park har alltid rätt).

Slutligen vill jag bara säga att jag tyvärr inte har tillgång till någon nerladdning av filer för tillfället, men jag har laddat ner sen barnsben, ser ständigt på nerladdat material då jag tillhör den nya generationen som inte har lust att vänta på att någon svensk tv-kanal ska köpa in en serie ett halvår efter att den sänts i USA, och sedan duktigt svälja all reklam som proppas in tre gånger i timmen för att någon annan fattat det beslutet över huvudet på dig! Tålamod är dygden som försvann någon gång på nittonhundratalet...
PS. Nu är jag låg. Men stora band med skivbolag som Metallica får redan överdrivet mycket pengar. Små, smala, supernischade band hade ändå aldrig tjänat några pengar på att kränga lite cd-skivor i bekanskapskretsen, utan det är snarare dem som tjänar på fildelning då det är överlägset största metoden för att finna likasinnade utanför Örnsköldsvik. Det är möjligen ni mittimellan som förlorar, men se internet som det är: världsomfattande, gränsöverskridande, oändligt, där även ni kan ta del av alltet; ett universum av kreativitet, sampling och gemenskap (istället för kommers och girighet).

Hur gärna Jan Guillou & co. vill, så kan fildelningen inte stoppas.
Man kan inte stoppa utvecklingen.
Ty man kan inte stoppa något som är så etablerat och redan en del av normen som internet och fildelning är.
Det är "tyvärr" bara att acceptera. Och tänka om. Ni är affärsmän, gubbar. Upp med hakorna och använd hjärnan.
Människan är trött på att betala överpriser för musik och tjänster som inte uppfyller de moderna kraven på hög hastighet och omedelbar tillfredsställelse (tänk: YouTube-generation). Det ligger i tiden att ha större utbud än två tv-kanaler och en Svensktopplista som måttstock för "bra" musik. Sluta håll de döende skivbutikerna vid liv; det som inte efterfrågas ska heller inte finnas.

Vilket betyder att bra musik alltid kommer belönas och betalas för, men kanske inte just i cd-form via flertalet mellanhänder som alla tar sin del av kakan.


Och sluta vara så förbannat egoistiska och tro att ni förlorat "miljarder" kronor i inkomst - det är knappast så att all musik som laddats ner, i annat fall hade köpts!
Det är fullständigt befängt att tro att personer med tusentals låtar och filmer på sin hårddisk hade haft så många filer om fildelning inte hade funnits! Fullständigt befängt! Ändå stämmer skivindustrin privatpersoner på fantasisummor beräknat på antal filer, istället för att reda på exakt vilken musik som hade betalats för ifall nerladdning inte varit aktuellt - vilket naturligtvis är helt omöjligt att fastställa i efterhand. Personligen hade jag knappast köpt ens en tiondel av all musik jag olagligt laddat ner eller fått av vänner, så att inbilla sig att inkomstbortfallet är så stort som antal filer multiplicerat med priset för ett helt album... det är inte riktigt sunt.

Ni må skrämma en ungdom eller två från att ladda ner senaste Ugly Betty-avsnittet ett litet tag. Men det är bara en obetydlig paus. Sedan kommer det spricka. Och det som väller fram då i full fart går inte att hejda.
Mina barnbarn kommer gapa över er inskränkhet och era förtvinade, patetiska slag i luften. De kommer fråga mig; "Men mormor, varför var de så rädda? Och varför tilläts de hålla på? Och framför allt - hur kunde de få rätt av staten att utöva utpressning?"
Och jag kommer le ett snett leende. "Åh, jag vet faktiskt inte hur det kunde bli så...! Men nu är den tiden sedan lääänge förbi; politikerna tog sitt förnuft till fånga när en hel generation krävde förändring, de insåg sitt grova misstag att låta privata företag för egen vinnings skull inkränkta på medborgarnas integritet och det - det är huvudsaken." Fast det kommer låta lite mer mormoderligt.
The End.


Kommentarer
Postat av: Nilla

NEVER! Får jag inte min Matt-dos dör jag en plågsam dööööd! UB är MIN! Muahahaaa!



.. fast det tydligen tar "28w" att ladda färdigt. O__O'''

2009-04-01 @ 23:58:36
URL: http://eternalia.wordpress.com
Postat av: Belle

Om du tänker vara med i valet så tänker jag rösta på dig, Hanna. Vi behöver någon som du on the inside.

2009-04-02 @ 10:16:26
Postat av: Nilla

Dina barnbarn är för smarta. O__o

Jag blir rädd..



Second that! Hanna for president!

2009-04-02 @ 14:38:27
Postat av: Kattungejäveln

Haha, jadu, jag hoppas inte de ungarna är typ fem och sådär otäckt lillgamla...

2009-04-02 @ 15:06:10
URL: http://kattungejavel.blogg.se/
Postat av: Mallan

Håller med dig till punkt och pricka!

2009-04-03 @ 09:16:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0