I Sverige tar man i hand

Svt:s program Halal-TV och Debatt... Det sista handlar om att några muslimska TV-tjejer i det första inte ville skaka hand med mannen som sedan blev putt och kände sig diskriminerad. Sedan utmynnade det i alltid lika rörliga och kassa Debatt där religiösa gubbar gapade om religionsfrihet, en sverigedemokrat pekade med propra ord om att i Sverige skakar man hand, och en smarting som tyckte att det är farligt att ha religion att gömma sig bakom för att göra vad man vill. Och ledsen, men man tar fan seden dit man kommer, man försöker smälta in och följa det som gruppen/majoriteten tillsammans beslutat är bäst för gruppen/majoriteten - annat är onormalt och ska i sådant fall ifrågasättas och kunna försvaras på ett vettigt sätt. Visst ska man få så långt man kan göra vad man vill och som man vill. Be till vilken gud du vill (bara du inte hänvisar till honom inför mig) och ha på dig vad du vill. Men respektera då konsekvenserna av det. Om du vägrar ta en man i hand för att han är man då får du fan erkänna att du är könsdiskriminerande också och inte skylla på några ord i en bok som har noll värde för majoriteten av invånarna i landet du befinner dig i. Nu är ett handslag ganska lamt att diskutera ändå. Andra saker som får mina kinder att hetta av annat än vällust är att åtskilja flickor och pojkar vid sim- och sexualundervisning i skolan för att flickorna inte får visa sin kropp i baddräkt för det motsatta könet (läs: andra barn som råkar ha snopp). Detta kan ge följder som i mina ögon är skadliga (om ingen "snäll" rektor ordnar könsuppdelat undervisning för att lindra smärtan åt alla inblandade så gott det går) såsom att flickor får lära sig att de ska dölja sin kropp, och gällande frånvaro i sexualundervisning missad nyttig information rörande sexual- och livskunskap. Sådant som jag inte tycker är accepterbart.

Jag får tolerera att folk tycker olika saker. Karln på TV ville sin dotters bästa och säkert visste sin dotters bästa. Och i hans värld/kultur/liv är kanske inte sexualkunskap som rör annat än strikt barnalstring (inget homosnack, preventivmedel, känslor, jämställdhet, tjejers (och killars) rätt att säga nej till sex och bdsm-play som inte ens lärs ut) viktigt, och det kanske hade funkat om hans dotter levt i ett annat samhälle/tidsepok än i det hon gör. Men här har vi (ja, jag är en del av det svenska vi:t) kommit fram till att det är sådant fullvärdiga, välmående medborgare i detta samhälle ska gå igenom av en stammande, torr lärare på högstadiet. JA, här simmar knubbiga barn sida vid sida och det finns inget sexuellt med en sjuåring! (jag är fortfarande djupt olycklig över att det finns bikiniöverdelar för småbarn). JAA, här ska ungdomar kunna lära sig om säkert sex, bra sex, sunt sex och roligt sex, det har vi kommit fram till sen förut. Utan förenklat 'blommor och bin' och en religiös skrift bakom ryggen.

Gör vad tusan du vill som vuxen, men har du valt att leva bland ett sambo-tillämpande folk som gifter sig av kärlek i fyrtioårsåldern och där bonusbarn och VV är standardbegrepp så BLI ETT MED DEM och undanhåll inte dina barn möjligheten att platsa in. (Även om det finns en tradition i din familj som säger något annat, och att allt vore underbart om alla tyckte som du och betedde sig som du och följde samma regler som du. Alla vill vi ju samma sak; leva som vi vill själva)
Men Nej, det svenska sättet är inte det bästa sättet att leva för alla! Nej, alla svenskar är inte likadana, liksom inte "invandrare" (här ryms hundratals nationaliteter medan "svenskar" bara är en, till exempel) - men det är en överenskommelse oss emellan i ett samhälle ungefär lika stort som Sverige, som är något mer godtyckligt för oss än en sharialag skulle vara. Jag är uppväxt med normer som är i majoritet i landet och har inte stött på några direkta konflikter - förutom att jag blir lite rynkad på näsan åt när jag äter surströmming på sensommaren. Jag har det lätt i min vardag och liv; jag har ingen som vill ändra och/eller hindra mig från att göra det jag i hjärtat tycker känns rätt. Men dessa TV-brudar borde inse att de provocerar när de inte följer majoritetens sociala överenskommelser. Jag förstår att de vill ta plats i det offentliga rummet, de vill täcka håret som de vill och uttala sig provokativt, t.ex. om stening i positiva ordalag; de är en del av det svenska samhället och vill göra det de anser är rätt och riktigt. Jag tror inte de är dumma (även om deras politiska diskussion låter skulle kunna ta plats i vilken högstadieklass som helst). Men jag hoppas att de blir grundligt ifrågasatta och kritiserade, och att deras, i mina ögon, odemokratiska åsikter som platsar på medeltiden, blir besegrade. Tyvärr tror jag även att detta tv-program kommer ge Sverigedemokraterna fler anhängare. Det är mer än bara en diskussion om handslag. Det handlar om att hota den rådande, beslutade, gemensamma tryggheten. "Nu vill de inte ens ta i hand". Grattis, tjejer. Var det det ni ville?
Och ja, jag skiter i vilken religion du tillhör, det är din handling jag dömer och inte vad du referar din handling till.
Och jag viskar lite här på slutet att jag skulle önska att assimilation, både vad det gäller religöst (mao avsaknaden av religion utanför den privata sfären) och kulturellt, fungerade. Dock tror jag inte på det i praktiken, och här är integration från BÅDAS HÅLL det system jag mest tror på. Leva i harmoni. Där alla kramas med alla - och skakar hand *lipar*

Instuderingsfråga: Hur rasistisk framstod jag nu, trots min välvilja?

Kommentarer
Postat av: Quigley

Kan svara på den sista frågan: Du är inte det MINSTA rasistisk. Jag håller med dig hela vägen, Hanna.. Kram

2008-11-07 @ 09:05:43
Postat av: Nilla

jag håller med, men tycker också att Hamilton var lite väl gnällig över det hela. som att en vägrad handskakning skulle vara skottet i sarajevo eller något sånt.



Fast har inte sett videoklippet, så vet inte om tjejerna artigt sa att de inte kunde eller bara blir förfärade.. tycker överkänslighet från båda sidorna. :/

2008-11-09 @ 03:09:04
Postat av: Nilla

btw, surströmming är mums närsomhelst!!^__^b

2008-11-09 @ 03:09:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0