Jag älskade i alla fall er, Makedonien

Har just sett semifinalen i Eurovision Song Contest och hade faktiskt lätt bytt bort vår egen Charlotte Perrelli mot Makedoniens bidrag; Let me Love you med Tamara Todevska och Vrčak & Adrian Gaxha. Vrčak som är mitt nya favoritnamn. Rappen var usel, "We can do it so slow, kissing slow-mo, until dawn breaks, that I ride out solo", men jag gillade energin, de ihärdiga fiolerna och melodin.
http://www.youtube.com/watch?v=bZ3t7JC7dck
Men nä. Istället röstades Sveriges främsta (äkta) kvinnliga dragqueen in samt ett övernaturligt glatt isländskt techno-par bland alla andra. Aja. Jag ligger nog där i soffan och i smyg följer finalen i ESC 2008 på lördag... Trots att jag faktiskt betalade 5,70:- för att se F.Y.R. Macedonia tävla och i samma veva såg dem bli totalt överkörda av töntar som Turkiet och ännu en gång, Sverige *bah*. Portugals bidrag (Senhora do Mar) var fin, trots att låten är som en långsam Crucified med Army of Lovers. Lyssna själva!
http://www.youtube.com/watch?v=vYT2aWavXlc Army of Lovers
http://www.youtube.com/watch?v=ySqTN-2zDXg Vânia Fernandes and Beauty Queens.

Och Bulgarien gör sin epilepsiframkallande "låt" (=samling oljud) med (acnemedlet) Deep Zone & Balthazar - DJ, Take Me Away. Suck, men den hade folk ändå vett att ignorera.
Som sagt, ofta tycker jag bara synd om de fattiga länderna utan känsla för "hits" som funkar ute i EU, och anstränger mig för att gilla deras låtar. Sådär, nu var det sagt. Men Makedoniens tyckte jag om automatiskt. Och egentligen spelar det väl ingen roll, för det är bara Sverige som seriöst försöker och tror att det är vinst varje gång. U-länder som Ukraina och Moldavien ser en finalplats som en väg ut i Europa. Och gamla rävar som Irland och Danmark skiter totalt i tävlingen och sprätter iväg en massa sarkasm. De har för länge sedan tröttnat. Och så sitter lousy bloggare som jag och skriver hätska men meningslösa inlägg i sann gammal "fel låt vann"-anda. Fast jag kommer nog ändå hålla en tumme för Sverige, för en smula patriotisk är man ju trots allt och mot allt som är blått och gult dras ju mina ögon. Men jag diggar ändå ESC. Jag är nog en liten europé, fast jag aldrig skulle erkänna det, men musik är en ypperlig metod att förena Europa mot illbattingar som USA och Kina.

Kyss.

Kommentarer
Postat av: Nazli

ja orkade inte kolla på hela.. ja såg fram till ukraina.. me syrran kollade så ja hörde en del av låtarna å man undrar ibland hur d vågar framföra d... vissa e så dåliga...

2008-05-23 @ 10:37:06
URL: http://confessionsofaprincess.blogg.se
Postat av: Mallan

Vissa förtjänar inte ens att kallas låtar :P

2008-05-23 @ 14:24:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0