Oh no - I've been LIXed!

Haha jag var bara tvungen när jag såg länken! När jag läste Engelskspråklig litteratur förra året fick vi dra våra uppsatser genom en engelsk, sådan sida och den skulle innehålla minst ca 4 % akademiska ord har jag för mig... Nu har LIX uppenbarat sig för mig.
Det här är den bistra sanningen. Läs och njut, alla ni som liksom jag älskar statistik!
 
"Textens läsbarhetsindex är 24, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker."
*fniss*
Och jag tolkar det som att den är lättläst för allmänheten, så att alla kan ta del av Kattungejuvelens underbara ord.

image11
Och bottenligan
image12

En Aftonbladet-artikel ligger på en läsbarhetsindex på 35, vilket innebär att den klassificeras som lättläst, skönlitteratur, populärtidningar. Ett urklipp om Horace Engdahl, Svenska Akademins ständige sekreterare, från SAs hemsida (144 ord, ABs artikel bestod av 188, så det är relativt jämna förutsättningar...) kanske vore en intressant jämförelse?



Textens läsbarhetsindex är 59, vilket innebär att den klassificeras som svår, normalt värde för officiella texter.
Jag tycker ju dock att den snutten borde ha en LIX på 60, men det är nära nog.

Trots denna skandal, måste jag prompt trycka på att en Kattungejävel-text sakliga innehåll är på samma nivå som SAs presentation av de Aderton, snarare än en Aftonbladet-artikel från Nöjeslivs-sidorna. Vågar någon käfta emot? Mm?
Trackback
RSS 2.0