Ja, vad är sommar?

Minns att för några veckor sedan mötte jag en liten flicka i mitt barnrum på jobbet, som kom från ett land i Mellanöstern och bara kunde tala engelska och arabiska, och vi var alldeles ensamma i lekrummet med Barbiedockornas tomma leenden som sällskap. Barbie fick inte på sig skorna och jag föreslog att hon skulle vara barfota. "Kanske är det sommar i hennes värld", sa jag, fast på det främmande språket engelska. "What is 'summer'?" frågade hon och tindrade med sina mörka, vackra ögon. Ja, vad är sommar? För den som alltid haft sol är det ingen skillnad på vinterns kyla och sommarens värme. Ett svenskt barn längtar väl alltid efter sol, bad och hetta när det är kallt och blåsigt? Jag kom väl med en tafflig förklaring att nu är det snö och is, men sedan blir det varmt, och hoppades att hon skulle upptäcka skillnaden själv i detta klimat så småningom. Eller så hade hon bara inte ordet för den varma delen av året. Istället försökte hon pressa på Barbies små skor på Ken, prinsen. Det visste hon i alla fall; att även prinsar kan vilja ha rosa klackskor trots att Kens fot var platta och stora i motsats till Barbies små fötter med extremt högt fotvalv. Stackars prins som bara fick ha fula, svarta kängor på fötterna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0