Min förebild förtjänar mer

Eisa får 18.000 kronor i månaden. För att vara stressad, få ont i rygg och axlar, ha ansvar för folks liv och vara genuint varm och trevlig uppepå det. Jag som följt henne sen sista året på högskolan vet hur jobbet sliter på henne; psykiskt och fysiskt.
Min lön låg på 16.112 kronor när jag sist jobbade som ett vårdbiträde, alltså inte ens undersköterska. Men hon är sjuksköterska, sex år äldre och har studerat på högskolan i tre år. Då är 18.000 väldigt lite...
Hon är samtidigt en av mina förebilder. Och min förebild förtjänar mer. Vilken väg som än väljs - vilken ideoligi som följs eller ur vilken pung pengarna tas - så är det orimligt att en sjuksköterska tjänar så lite och det måste ske en förändring. Ibland tjänar en ssk till och med mindre än en undersköterska på samma avdelning, så är det i Eisas fall.
And I got news for you, mister - Florence Nightingale är död!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0