Pirat

Röstkortet till EU-valet den 7e juni låg på hallmattan idag. Jag kom upp från kommunhuset där vi intervjuat utbilndningsnämndens ordförande och programchefen - verkligen en god idé att intervjua två olika då vi fick klarhet i hur beslut om gymnasieskolans programutbud tas och spelet och aktörerna omkring. Vi kikade även in på bibblan där några av tjejerna satt och pluggade, och glass åts i parken.
Men väl hemma googlar jag fram lite olika sidor om kandidaterna till valet och sitter nu och roar mig själv och Berka genom att hitta valsedlar med namnlistor. Alltid lika roligt med vad de skriver upp för yrken. Eller vad sägs om Kommunistiska förbundets kandidatlista: Dag Tirsén, livsmedelsarbetare; Anita Östling, köttpackare Daniel Nordström; styckare, Catharina Tirsén; finstyckare - samtliga från Stockholm. Vad fan...? Är det en slump eller råkar det bara vara extra vanligt med kommunister bland styckare eller kanske vice versa?
Eller vad sägs om att Nationaldemokraternas andraman heter Daniel Spansk? Och att Nordisk Unions två första kandidater har skrivit poet respektive 5-barnsmamma som yrke? Eller så räcker det med att läsa partinamnet: först 666 för en EU:s Super-state med frihet, jämlikhet, rättvisa, fred, kärlek och lyckan, och sen Lisabonfördraget är olagligt/ Frihetliga rättvisepartiet (FRP) för att piggas upp.
Voj voj. Själv röstar jag med stor sannolikhet på piraterna :) Sakfrågor har inte ersatt ideologierna, utan Piratpartiets sakfråga handlar om ideologi. Att ha rätten till ett privatliv där man kan tryggt använda internet utan att bli kontrollerad och inskränkt. Att man fritt kan dela med sig av det man skapar, bygga vidare på varandras arbete och ta del av det; få skapa, utveckla och sprida kultur via internet - det är väldigt fint tycker jag och det är så man arbetar idag och alltid gjort - man samplar av andra och inspireras. Det känns visserligen lite fjortisaktigt av mig att rösta på PP, men det känns livsviktigt. Att en hel ungdomsgeneration kriminaliseras och känner sig hotade för att de använder sig av befintlig teknik borde ju signalera om att det här är en rätt så viktig fråga? De övriga partierna verkar inte ha insett att den nya tekniken medför en hel del nya ställningstaganden - som upphovsrättens egentliga syfte (skydda vem? generera pengar åt vem?) så jag hoppas PP blir något av en vågmästare. Det handlar inte om att stjäla andras musik, jag har aldrig gått in i en artists studio och tagit råmaterial och sålt vidare! Jag har snarare lyssnat på hans musik, sparat ner den på datorn för att den är bra, spelat för andra (och skickat över via datorn, då ex. msn är en del av modern kommunikation) och sedan har vi tillsammans gått på konserten (med betald biljett, har inte gått in bakvägen). Nä, Piratpartiet har mycket att göra här och jag ger dem gärna min röst.


Kommentarer
Postat av: Nilla

Styckare?? Köttpackare?? Livsmedelsarbetare? Alla i samma affär? O__o Kommunistiska Konsum?

2009-05-15 @ 21:12:08
Postat av: Belle

Ahahaha, Spansk >_< Fast det hade varit roligare om han hette typ Black i efternamn :P

2009-05-16 @ 09:06:47
URL: http://2livelife.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0