Ta hål i öronen på spädbarn

Pierca bebisar? Osmakligt och absurt!
Det kokar i mig när vid tanken på att små oskyldiga bebisar blir intvingade i ett fack och får signalen: Du är kvinna, alltså måste du förändra din kropp, inte ens som liten BEBIS får du vara dig själv utan att "förskönas" med smycken!
Jag måste markera att det är fel att göra saker med sina barn som om de små inte var egna individer med en egen kropp som inte ska borras i!
Om folk bara fattade det så skulle ingen klaga. Men nej; denna könshysteri att klä upp sina småbarn i prinsessklänningar och fluff-kjol istället för unisexkläder, det chockerande i gifta bort unga flickor och inte låta unga flickor röra sig ute som de vill liksom sina bröder; detta töntiga medeltida "beskydd" - det irriterar mig till tusan att samhället går bakåt! Våldtäkter och hedersmord länkar jag direkt till mäns makt över kvinnor: att kvinnor ska lyda männen, att kvinnor måste behaga männen genom att göra sig till och smycka sig! De behandlas som små dockor som inte får ha sex hur de vill utan måste vara oskulder tills de gifter sig; och var denna diskussion dök upp från: redan som små måste de smyckas för att vara söta och indirekt behaga män (som om de inte var sina egna individer utan sina föräldrars tillhörigheter)... Tvi! Sorry, men det passar inte in i det samhälle jag vill uppnå; ett jämlikt samhälle där folk så lite som möjligt behandlas olika pga. kön, ålder och etnicitet - utom lagtillhörighet då vilket är en heeelt annan sak *blink*
Jag skiter i att det är en kultur, en familjegrej, något man ska bara för att det är tradition. Mammor som gör det för att det är "gulligt" får mig att vilja kräkas. Tänk själva för fan! Skulle ni könstympa era barn också om det var tradition? OK, ni behöver inte svara förresten...
Jag var ungefär tio när jag tog hål, fortfarande ett barn, men kunde åtminstone uttrycka min egen vilja.
Suck och stön. Sitter på FL och jag stör mig egentligen inte på trådskaparen, en gravid ung (?) kvinna som undrar hur tidigt hon kan pierca sin bebis, henne förlorade jag när hon uttalade ordet "tillhör". Utan det är på en annan medlem som hånskrattande ger sig in i diskussionen; självklart. En romsk kvinna som retar gallfeber på mig var hon än dyker upp.  Och JA, här är det väsentligt eftersom hon hela jävla tiden betonar "vi" och "dem" utifrån sin romska bakgrund.
Visst, min privata syn på ett förhållande kanhända är något gammaldags, men rent samhällsmässigt vill jag ha det jämlikt eller åtminstone öppna för att på så många plan som möjligt ha det så jämställt mellan könen som det går. Och då blir jag så ledsen över att föräldrar tar sig friheten att göra ingrepp på ett barns kropp som inte behövs rent medicinskt. Har inte i så fall en annan förälder lika stor rätt att tatuera barnet i svanken också; tatueringar kan man också "ta bort" om barnet inte skulle vilja om några år... =(
Ja, du har ansvaret över barnet men vill du ha en utställningshund så köp en. Gör inget per automatik av bara tradition eller för att det måste synas att barnet du har i barnvagnen är en flicka; det är så... osmakligt. De kommer ändå upprepande gånger bli påminda om hur en kvinna ska se ut och vara; låt henne åtminstone slippa den första pressen komma hemifrån.
Och deras starkaste argument är att det är tradition och för att de kan - för att barnet är deras tills det är 18. Kom igen! Stack de in nålen lite för långt när du var unge, eller?
Tänk infektionsrisk! Tänk en liten knubbig barnahand som får tag om örhänget och rycker till! Tänk om din dotter inte alls vill ha hål och får leva med ärren? Och var det en docka eller en liten människa du ville ha, egentligen?


Kommentarer
Postat av: Mallan

Bra skrivet!! Jag håller med om att barnen iallafall ska vara så pass gamla att de kan välja själva om de vill ha piercing eller inte!

2009-06-04 @ 20:38:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0