Vagel i ögat (Syk i huvudet II)

Om någon nånsin hör mig tala väl om Anna Wahlgren eller skulle söka mig till hennes råd den dag jag är mor så skjut mig! Eller lägg åtminstone in mig på vilohem för ungens skull! Maken till läskigare tant har jag väl aldrig hört. Jag har aldrig uppfostrat barn men det gör ont i magen på mig när jag läser om hennes metoder och svar på föräldrars frågor.
Kolikbarn och adhd finns inte enligt henne. Blöjor ska inte bytas på barnet mitt i natten när det ska lära sig sova hela natten även om de är smutsiga. Ringa till soc kan göra mer skada än nytta om man misstänker vanvård - prata med barnet istället och lek med det (!) "Visst kan man anmäla. Men vad leder det till? Samhället är inte, och har aldrig varit, någon särskilt bra mamma. Jag tycker det är bättre att direktkommunicera med barnet. Kram!" (Hon själv är ett levande exempel på att det är bättre att ta kontakt med barnet som utomstående och ge det små lyckliga stunder som räddar barnets förstånd, skriver hon. Hm.. Räddar förståndet, skulle inte tro det!) Det var alltså rådet till en person som misstänkte vanvård av grannbarnet.
Tips om att låsa fast armen när man matar med nappflaska i ett "vänligt med bestämt grepp", hot om att tvätta mun med tvål vid svordom eller ta strypgrepp på sexåringar med orden "Om du inte uppför dig som folk, så tänker jag jag strypa dig, lilla vän" är annat som den skatan spottat ur sig. Hennes egna barn kör såklart samma metod, för de vet ju inget annat, lägger hon till. "Man får förstå att SHN-kuren är utarbetad som KRISHJÄLP, för barn med sömnproblem som deras ömma föräldrar i missriktad välvilja har dragit på dem", skriver hon i FL-chatten från igår. Sicken tur då att hennes egna barn inte gör saker med "missriktad välvilja". Då skulle ju den omtalade "tryckpressen" tas fram, där barnet på mage rullas i barnvagn med rytmiska rörelser samtidigt som det med en vuxens hand över rygg och huvud trycks ner mot underlaget - vilket barnläkare kallat olämplig och potentiellt farlig = risk för andningsproblem och revbensfraktur vid lite hårdare tryck än AW gör, Shaken babe syndrome vid lite för hårdare tag med vagnen. Enligt AW ligger det bara prestige bakom kritiken; ja för henne ska man ju lyssna på istället, hon självutnämnd barnexpert med livets utbildning med nio barn och sjuttielva barnbarn. Filmklippet på "tryckpressen" togs bort från hennes hemsida efter kritik men det var riktigt läskigt att se. "Nu ska vi få den här lilla saken att sova", säger hon... Hur ömsint hon låter.

Tyvärr sitter det en riktig vagel i ögonvrån på mig som är ful och måste bort. Glöm inte bort att göra det enda rätta imorgon: rösta på Piratpartiet! Och om ni har BarnaBoken hemma, så läs den inte, för då finns det risk att ni läser den som "fan läser bibeln" som hon så trevligt bemötte en kritiker med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0