Recept och arrangerat äktenskap

Just nu går tankarna till de stackarna som ingått någon form av arrangerade äktenskap. Tänk att på några fåtal möten med sin tilltänkta, med ett förkläde i hälarna, bestämma sig för om man passar ihop eller inte. Vad ställer man för frågor då?
"Favoritmat?"
"Har du några syskon?"
"Är det okej om jag jobbar eller ska jag vara hemmafru?"
"Kommer vår dotter tillåtas dejta killar?".
"Hur är ditt morgonhumör?"
"Vänta, en sak till! Eh, hur gör vi om jag vill ha husvagnssemester och du vill åka på storstadssightseeing?"
"Oj, vänta, jag har en till fråga! Ska vi ha ett gemensamt sparkonto eller varsitt?"
"Vänster- eller högerblockeeeeet?"
Snacka om att verkligen rannsaka sig själv och grubbla ut vad det är man måste veta som inte går att ta reda på senare. Stressigt läge. Som speeddating fast utan lek. Eller så får man tänka på ett helt annat sätt, än om man vore 30 år, frånskild och van vid ett annat utgångsläge. Det kanske är som det gamla, slitna ordspråket; det man inte vet om mår man inte dåligt av. Man kanske inte har (eller får ha) så höga krav; viktigast är att man har samma värderingar (som man får ta reda på genom korta enkätsvar) och fysiskt attraktion. Det handlar antagligen om helt andra premisser än vad jag grundar mina val på. Istället för att bygga upp ett äktenskap innan man gifter sig, bygger man på det efteråt? Har jag förstått det rätt då?
Och tänk. Det kanske blir samma resultat i slutändan ändå? Antingen ett lyckokast, eller platt fall och ond svanskota? Fast känns som att man får ett rätt så stort försprång ändå, med att kunna dejta och möjlighet till samboende, och nästan ett Du-slipper-ut-ur-äktenskapet-kort i fickan. Och bröllop är ändå bara en romantisk kul grej, med någon mindre viktig juridisk innebörd någonstans långt borta ingen bryr sig om.

Steg upp vid halv nio idag och kämpade på med den skriftliga med Therese. Och så lagade jag en jättegod middag som hette "Vildare Wok" som jag fixade till lite. Man bryner viltskav, blandar i frysta wokgrönsaker, sedan lite soya & sweet chili sauce och kryddor som smaksättning, och slutligen en påse osaltade cashewnötter på alltsammans, och äter med äggnudlar. Supergott!
Vill ni njuta ännu mer kan jag rekommendera att överdosera persikosköljmedel i tvätten; tyget blir alldeles mjukt mot fingrarna när man hänger upp på torkning, och så kan man passa på att sniffa lite direkt ur flaskan i smyg när man doserat... =)


Kommentarer
Postat av: Therese

Ööh okej :P Middag hos Hanna allihop! Mums!

2009-02-19 @ 17:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0