Praktikplats

Jag har fått besked om praktikplats nu - det blir en grundskola i Åkersberga! Känns bra, är lagomt avstånd och högstadieelever är nog bra att öva samtal på. Vi hade övning idag där vi tillämpade utredande samtal, och nästa gång ska vi fortsätta med "mål" att nå perspektivvidgning, om nu samtalet leds dit. Det gick bättre idag än i våras, inga direkta blockeringar utan jag lyckades ställa öppna och uppmuntrande frågor till min klient och fick en klar bild över problemet som hon kunde hålla med om.
Igår när jag berättade för killen om våra övningar (lekar) fick jag det att låta som att det var väldigt flummigt alltsammans ("jag går på pedagogiska institutionen, vad mer kan man säga?"), men någonstans kommer det nog klarna och bli viktigt att ta med. Hoppas jag. Om inte så är det ganska roligt att leta symboler och kopplingar till ens karriär genom att låta berättaren detaljrikt förklara hur han lagar mat. Nåväl. Att sitta mittemot en klient på riktigt blir nog inte lika flummigt som det känns nu: hela klassen suktar efter och hurrar för konkreta metoder; att tänka samtalssnöre, utmaningar och empatiskt förhållandesätt är vackert men svårt att få "från huvudet till handen".
Till kvällen har jag köpt fyra olika goda bakverk att njuta av i lag med killen, det är en evighet sen vi hade en fredagskväll tillsammans, så det är verkligen dags för fredagsmys!

Kommentarer
Postat av: Evelina

Vad roligt att du fått praktikplats, det kommer nog gå jättebra! Då är det bara flytten kvar då ;) Ha en trevlig fredagsmys-kväll med killen! Kramar!

2009-08-28 @ 16:32:44
Postat av: Nazli

Grattis till praktikplatsen! Du är jätteduktig å det kommer att gå jättebra!

2009-08-28 @ 20:00:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0