Avskaffa arvsrätten!

Lite trött av vin och 4,5 h sömn får jag framför Ms MacBook en glasklar idé = avskaffa arvsrätten och låt staten eller ideella organisationer få ta över egendomen istället... Vill man att ens barn och barnbarn ska få det bra ekonomiskt kan man ordna det medan man är vid liv och på så sätt glädja dem direkt istället för att beskåda det från graven. Fler positiva bieffekter:
1) människor blir tvungna att ordna sin egen situation då man inte kan leva på en framgångsrik förälders pengar (go ahead, Hiltonarvtagare...)
2) och andra människor blir motiverade att spendera pengar och unna sig lite på livets höst, typ köpa ny skjorta när den gamla från 1974 gått sönder på tre ställen men man ändå är van att leva snålt
3) risken för bråk mellan arvingar vid arvstvister minskar
4) mer pengar hamnar i omlopp utanför slutna grupper, ut i samhället, till hundhem och majblommebarn
5) blir alla glada och nöjda

/Fritidskommunist
vars pojkvän precis höjer förvånande på ögonbrynen när jag delgav honom dagens ämne

Kommentarer
Postat av: Nilla

låta..staten..få.. våra ihoparbetade pengar?...

Och om man dör ganska plötsligt utan testamente?



Då känns det lite som att jag spelar ett spel där jag samlar ihop en massa pengar och blir nöjd, och då försvinner allt och måste göras om. Ingen säkerhet. Njäää..



2009-04-23 @ 08:57:58
Postat av: Kitty

Du kan inte ha ett testamente, nilla, det är grejen.

Du dör ju. Vems säkerhet menar du? Din egen efter dina föräldrar? :p



Jag har dock tänkt om lite. Tomter, marker, hus och släktgårdar får gå till barnen, då de kanske vill hålla dem inom släkten... Och inser först här att det inte går att hålla, för pengar finns ju i många former.... Suck.

2009-04-23 @ 09:28:41
URL: http://kattungejavel.blogg.se/
Postat av: Nilla

Precis. Inget testamente? Om jag nu skulle få barn vill jag ju att de får det bra efter jag är död, tror inte du tänker på hur starkt föräldrar känner. Orka jobba om allt går till staten osv.



Hmm^^

2009-04-23 @ 18:47:49
Postat av: Kattungejäveln

Du får väl se till att de har det bra medan du lever! Och när du är död är du ändå död...

2009-04-24 @ 00:41:42
URL: http://kattungejavel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0