Hur ska vanliga människor använda informationen?

Media är ju som bekant rädd för att ge ut information som kan vara diskrimerande mot en speciell grupp, t.ex. nämna att en misstänkt brottsling är kosovoalban eller rom om det inte är väsentligt (av allmänintresse är alltså inte ursprunget). Rädda ibland i alla fall.
Jag kan förstå att risken med att peka ut en nationalitet blir att stärka folks fördomar; kanske inte är tidningens syfte, så länge det inte är någon nationalistisk ungdomsförening som skriver.
Jag förstår bara inte vad vanligt folk ska med infon till?

Jag läser på ett forum en kvinna som påstår att hon kände sig trygg med att veta i vilka grupper brotten förekom när tidningarna tidigare skrev ut sådant. Min fråga är naturligtvis vad hon med infon ska till? Undvika vissa människor? Dra åt sig öronen när hon hör att grannen kommer från samma land som den där rånaren...? Hänvisa till artikeln när hon skriver rapporter åt BRÅ? Ha föreläsningar i serbiska föreningen i Rinkeby med den serbiske våldtäktsmannen i åtanke?

F.ö. är det bara skrattretande när de inte direkt berättar vilken nationalitet en brottsling har, när de indirekt berättar det genom att nämna att hen har dubbla medborgarskap i något land, eller t.ex. "hälsade på familjen i Nigeria sommaren 2006".

Minns även gammal artikel jag läste om misstänkt snatteri i Säter. "Resande" människor hade gått in i en butik, gömt varor under sina stora kjolar osv. Varför inte bara sätta rubrik "Zigenare stal", alla fattade ju ändå hinten?

Och tjejen gav mig aldrig en förklaring till hennes påstådda trygghet i att veta.

Kommentarer
Postat av: nilla

det är nästan så att det säger mer när de inte ger ut någon informai´tion än när de gör det. >___

2008-01-11 @ 15:03:15
URL: http://eternalia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0