Meningen med livet

Meningen med livet
En essä av Kattungejäveln

Meningen med livet. Det är att rädda alla människor man möter. Rädda dem från att dö.
"Hur då?", tänker ni då. "Jag utför ju hjältedåd som mun-mot-munmetoden typ en gång var tredje decennium - max."
Jo, men det ska jag tala om för dig, att om en människa vaknar på morgonen, går utanför dörren, går runt ute i världen och sedan går hem, slår på teven eller datorn, tittar i sitt fotoalbum och lyssnar på sin musik, klappar sin hund och går och lägger sig - utan att mötas av en bekräftande hälsning, ett leende, en positiv röst, ögonkontakt, en vänlig gest, någon slags respons på att man finns och att man har ett värde över noll - då dör man, jag lovar.
Det hänger inte på ett "gå före du" eller ett brev som kom i tid för en gångs skull utan flera stycken räddningar i regelbunden upprepning. Där till och med ett "farbror Jan 1933" som står präntat på baksidan av ett gammalt, gulnat fotografi så att man just idag skulle informeras om vem denne man var - 70 år senare, omedvetet producerar en liten puff till hjärtat att fortsätta slå på den som fått sin undran besvarad.

Jag skrev igår ett "you made my day" till kunden som inte gnällde över vår ser-du-ung-ut-visa-leg-policy, men det var egentligen inte bara han som räddade mig, utan alla som inte direkt försökte komma åt mig. Hade han INTE varit tillmötesgående hade jag naturligtvis inte gått och trillat av pinn. Sådant stor ansvar har få. Men hade INGEN varit det minsta tillmötesgående, ingen hade hälsat, ingen hade lagt märke till mig, ingen hade gett sken av att jag var det minsta önskad, till och med telefonkön till CSN var så meterlång så att de hann stänga slussen precis när det var min tur - ja då hade jag varit döende. Ja, till och med när nyckeln krånglar i låset och bordet i personalrummet inte är avtorkat när jag ska äta, kan det vara droppen som får giftbägaren att svepas.
Vem kan veta att just hon är den sista personen det hänger på?
Så tänk på det, allihop. Meningen med livet är inte att föda fler barn, måla vackra tavlor till loppisförsäljning, starta ett företag, ha roligt eller starta ett barnhem i Ryssland. Meningen med livet är att rädda alla människor man kan.

Kommentarer
Postat av: agneta

så sant så sant

2008-04-24 @ 16:43:41
Postat av: Vaniljlatte

Väldigt intressant inlägg.. jag ska tänka på detta imorgon när jag går utanför dörren. :-)

2008-04-28 @ 22:32:50
URL: http://vaniljlatte.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0