Tillbaka i Dalecarlia

Jag fick just springa ut på parkeringen med ett par jobbarkängor i näven och möta upp en försenad arbetarkarl. Men nu är jag tillbaka till att i godan ro skriva dagens blogginlägg.
Under natten mellan igår och idag sov jag sammanlagt 11 timmar. Sedan hastade jag iväg till jobbet för att få medicindelegering. Jag kom strax utanför porten innan ett hinder uppstod - cykeln. Jag kan pumpa ett cykeldäck, det kan jag! Men nu lyckades jag på något vis tömma hela bakhjulet på luft och jag orkade bara inte försöka längre tid än några få snabba minuter så som den antifeminist jag beter mig ringde jag på mobilen och krävde att mannen i huset skulle ner - nu. Han kom släntrande med ciggen i mungipan och stängde fleecejackan som inte alls är av fleece, bara "om jag vill" (han brukar säga så, gubben, att saker och ting är "som du vill" om något inte stämmer), och konstaterade rätt snart att det här skulle ta tio minuter.
10 för mycket alltså eftersom jag bara hade en viss tid på mig att komma fram i tid. Han föreslog den andra cykeln men den behövde också pumpas. "Hämta bilnycklarna", sa han då. Då var han liasom min hjälte. Fast det sa jag nog inte...


Nu har jag alltså blivit delegerad. Jag har alltså inte fått en delegation, som många felaktigt säger, utan möjligtvis har jag fått en delegering att dela ut medicin på avdelningarna =). Ansvar... Det gör mig en aning nervös men det ska nog gå bra! Jag har huvudet med mig, som en arbetskamrat sa. Cheer up!
Efter denna vistelse traskade jag, småstressade mot slutet, hela vägen till centrum för att hinna till min dator som jag bokade på biblioteket. Vi har tyvärr ingen skrivare här hemma så jag köper papper, 4 st för en krona, och sitter vid en dator med internetuppkoppling i hela 30 minuter. Tss. Jag hann bruka 15 minuter av dessa.
Idag är det onsdag. I måndags, efter 13 h sömn, körde jag från Solna med pappa, och övade på att inte köra på cyklister. Vi kom hem, åt och sedan körde jag med mamma till Spånga, hämtade upp två töser med gitarrer på ryggarna och körde till Tensta. På parkeringen i Tensta backade jag in i en ruta och fick lära mig att låsa bildörrarna om mig =). Sedan körde jag hem allihopa.

Igår, en vacker tisdag, befann jag mig i Stockholms stad och mötte mamma på Drottninggatan. Vi käkade kinabuffé och gick sedan och köpte en snygg och frän skinnjacka! Det var en förskottspresent på 20-årsdagen av mams och paps. Jag har ju blivit en riktigt, jävla härmapa. Det är enda sättet att se något sånär modern ut, har jag insett. Så när min syster har en fin jacka hemma bestämmer jag mig för att en sådan skulle jag också behöva ha. Och efter att ha kramat adjö av mamma, köpte jag i min ensamhet ett par byxor och blev klar lagom till att Malin anlände från ett ganska onödigt syv-möte. När jag blir syv ska jag förresten aldrig ha tråkiga möten! Tillsammans gick vi runt på SOUK och jag köpte en lila topp. Sedan mötte vi Nilla (jag raderar ditt namn om du vill vara anonym, tjejen) och vi satt på ett fik där ett litet barn skrek gällt. Jag gav växelpengar i en liten burk med texten

We're saving for a pink Porsche, Thank you!

Och Porschar är ju så trevliga att ha... Det unnar jag dem, de stackars cafébiträdena, fast de tar 57:- för en iste och en biskvi.

Under den shoppingturen slog härmdjävelun klorna i mig igen. Nilla provade en så snygg svart tröja och en annan koftliknande tröja över, så jag frågade tusen gånger om det verkligen var OK att jag köpte likadant. "Jaa" suckade hon vänligt till svar. "Vi går väl inte i trean heller..." tillade hon. Vi bytte om i samma hytt också, det har jag inte gjort på läänge med en annan flicka.
Det gick braaaa.

F.ö. är "bra" ett hemskt tråkigt och intetsägande ord, precis som "snäll".

När vi ändå är inne på ordet "snäll" kan jag berätta en anekdot. På högstadiet skulle vi skriva snälla ord om varandra på papper som alla hade varsitt. Jag tyckte att en av grabbsen var litet extra söt, så jag vågade - anonymiteten stärkte modet - pränta det adjektivet "söt" på hans lapp. Gissa vad den romantikern hade valt för ord
åt mig? Jo, han satte -ιι - under en annans persons med omsorg valda "snäll". Jag avskyr ordet "snäll", bara så ni vet...
Fast snubben jag har idag var bara snäppet bättre när jag bad honom beskriva mig med tre ord en gång i somras...sminkad. punktlig. ambitiös klämde han ur sig efter viss tvång. Gulltuppen :-)

Kommentarer
Postat av: Nilla

men nu MÅSTE vi ha på oss samma kläder nån dag.. och se hur många som kommer fram och frågar nåt dumt ;)

2007-10-09 @ 12:10:38
Postat av: Hanna

:) Det måste vi absolut. Och räkna hur många som tror att vi är tvillingar! ;)

2007-10-11 @ 18:18:01
URL: http://kattungejavel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0