Gå ur Svenska Kyrkan eller ej?

Ska jag vara medlem i en organisation jag inte är engagerad i mer än vid enstaka tillfällen? T.ex. dop (senast var när förra grannen döpte sin yngsta som nu säkert börjat skolan), bröllop (eh... det var så länge sen att jag inte minns, de flesta verkar gifta sig borgeligt i min närhet om de ens gifter sig) och julotta för två år sedan med svärföräldrarna som jag något förvirrad deltog i och kommer vara för trött för att genomföra igen. Och begravningsavgiften kommer jag ju  ändå inte ifrån.

Vill jag bidra till att bevara ett kulturarv och stödja en religion som i alla tider stått för förtryck och våld och inte minst lidande? Att Svenska Kyrkan på senare tid börjat fokusera på kärlek och gemenskap framför Bibelverser räcker tyvärr inte, för ute i världen står kristendomen fortfarande för samma sak, se bara på påven och hans kardinaler, eller de fundamentalt kristna i USA som motarbetar preventivmedel för att nämna något.
Dessutom, svenska staten ger fortfarande kyrkan flera hundra miljoner årligen för att de ska sköta kyrkorna som naturligtvis är en del av vår historia, även om kristendomen tvingade sig in i den, så jag betalar ändå via skatten.

Kanske ska jag gå ur bara för att jag har rätten.

Andra saker att minnas:
  • Mitt andrum är biblioteket och naturen, även om andras är kyrkans
  • Den kyrkliga gemenskapen har alltid på något sätt skrämt mig. Försökte bli ungdomsledare efter konfirmationen. Men jag klarade inte dels ansvaret, och dels trivdes jag inte bland dessa hurtiga, lekfulla ungdomar som spelade innebandy och kramades.
Jag ska ge det ytterligare tid att fundera. Går jag ur ska jag försöka lägga dem pengarna på andra organisationer som t.ex. Röda Korset, Amnesty eller Rädda Barnen, vars budskap jag tror på. Eller spara dem för min egen vackra person och framtid.

Jag går dock inte ur bara för att homosexuella inte tillåts vigas kyrkligt, som några kristna tidigare i tidningarna  hotade med att göra. Jag anser att kyrkan bestämmer själv över deras egna principer. Vill prästerna inte viga samkönade par, ska de inte behöva det. Och jag förstår ändå inte varför homosexuella vill vigas i kyrkan när homosexualitet genom alla år, och fortfarande av vissa kretsar, fördömts. Äta middag med fienden liksom.

Kommentarer
Postat av: Stina

Nej exakt. varför skulle du vilja vara med från början? Dom lär inte riva kyrkor för att folk slutade betala dom?

2007-10-18 @ 21:32:51
URL: http://ensvensktiger.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0