Film (en av världens mest intetsägande rubrik)

Följande text tillägnas Ekim.

Jag påverkas rätt mycket av vad killen gillar för film. Han plockar fram filmer jag aldrig hört om, och ibland är det en tråkig action/sci-fi-film som jag redan vid förtexten bestämt mig för att inte tycka om, eller så blir det en film jag faktiskt fastnar för.
Harold and Kumar go to White Castle är en sådan. Det tog ett par vändor, men nu uppskattar jag i alla fall den, och tycker ändå att den filmen är bra. Fast nyss tröttnade jag när de hittade geoparden, då har liksom de roliga scenerna redan varit. Bäst är den östasiatiska klubben och deras fest, hippiesnubben, Harold och Kumars dubbelgångare, den svarta killen i fängelset och Kumars dröm om gräspåsen.

Även dokumentärer är en favorit. Nyss visade killen att This Divided State gick på åttan. Den skildrar ett college i en stad i Utah där typ 75 % är mormoner och nästan alla röstar på republikanerna. Filmen kretsar kring all uppståndelse och debatt som uppstår när ett colleges studentråd bjuder in Michael Moore att tala inför presidentvalet. Det sprider sig utom skolans väggar och en fundamental, konservativ stadsbo går i spetsen för att motverka detta, och stämmer bl.a. ordföranden och vice ordförande. Det är en film som visar hur en stad kan splittras just pga. religiös övertygelse, och hur irriterande trångsynt folk kan vara! Precis som Jesus Camp gör denna film mig så himla upprörd. Och jag är glad att jag lever i Sverige och slipper leva med religiösa fanatiker och se hur mycket makt somliga av dessa har.

Vill även tacka min love för att han presenterat Bill Maher för mig. Jag är med i Facebooks klubb "Bill Maher for president 2008". Nu är jag ännu mer kritisk mot Bush, republikanerna och amerikanerna i allmänhet. Bara så ni vet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0