Dubbelmoral av en köttätare att ogilla jakt?

Det är dags att prata om jakt, hörrni. Här i Dalarna pratas det alltid om jakt. Och inte jakt på killar som Nilla, förlåt; menar NILLA!!!, föreslog på skoj, utan om jakt på vilt som är utsatta varje höst. Vi skall för övrigt inte förväxla Nilla med N! som är en helt annan person (ingen sarkasm).


Efter att ha pratat med N! om jakt igår, och jag förklarat min åsikt att hans intresse för jakt är hemskt, slog det mig plötsligt att det kanske är dubbelmoral av mig, som är köttätare och äter slaktade djur, att uttrycka mig negativt om jägare och jakt? Det är ju jakttider på gång nu, det märks tydligt för mig som bor i mellansverige. Och jag tycker verkligen att jakt är FEGT. De får gärna gå ut i skogen och försöka döda en björn eller älg för köttets skull, ifall de gjorde det med sina egna händer. Som alla vet vore detta näst intill omöjligt, eftersom vi människor i sådant fall är fysiskt underlägsna. Men tyvärr har vi begåvats med en hjärna som tyvärr i sin tur hittat på ett gevär och andra sätt att mörda andra varelser. Vi känner väl alla till den gamla kära björnsaxen?


Jaja, det där kan ni. Men frågan är, har jag verkligen rätt att kritisera jägare som jagar i det fria för nöjet, pälsen, köttets och gemenskapens skull, när andra dödar för pengarna de får i utbyte av att föda upp och slakta - och jag äter? Vilken anledning till att döda är mer okej än den andra? För nöje eller pengar? Och jag som dessutom åt köttet av en älg förra året som en kompis far skjutit. Är det inte en smula mer legalt att ha gått ut själv, skjutit och skaffat fram maten, än att ha handlat maten i affären? I så fall är jag jävligt dålig eftersom som den moderna människa jag är, inte gjort något annat arbete för min mat än att tjänat ihop pengar till den genom att tagit hand om gamla?

Men jag tycker fortfarande att jakt är fegt när jägarna har ett stort otäckt skjutvapen till hands. Min pojkvän babblade förut om att det vore beundransvärt och modigt att jaga vildsvin med spjut. Det är ju en idé...


Så. Jag tycker alltså att både jakt och djuruppfödning/slakt är fel. Men jag äter kött som ju inte växer på en åker direkt. Jag har inget vettigt svar på detta fenomen, och jag gissar fortfarande att det är dubbelmoral och fy skam att gå runt med köttbullar i munnen och samtidigt hata jägare. Jag kan pipa att kött är gott!!!!, och byta ämne. Syrran min ska bli vegetarian för att hon känner ett grupptryck när hon beställer rostbiffssmörgås bland sina vegetarianska kamrater. Det är ju också en orsak...

Sedan är ju den ständiga frågan som uppstår både i abortdebatten, dödshjälpsdebatten och dödstraffsdebatten; vem har rätt att bestämma över ett annat liv? En gud? En guvernör? En gravid kvinna? En politiker?

Ty denna läskiga mening hörde jag på Nyheterna nyss, "toleransnivåer för hur många björnar som får finnas i varje län". Det är ju därför det skjuts av djur. Det finns för många, överstiger en viss nivå som vi människor med hjärnorna satt. Vi människor är så noga med att få ha våra skogspromenader att andra varelser på denna jord måste flytta på sig och skjutas av. Ungefär som i Stockholm där det händer att kaninerna förökar sig som kaniner och blir för många. Vi kallar djuren för "skadedjur" för att de inte passar in i vårt samhälle, och sätter dem på plats genom att skjuta av dem då och då. Istället för att flytta på Kungsholmen.


Ledsen, men vi bor alla på samma jord och vi måste samsas. Vi vet aldrig hur konsekvenserna blir av att döda, ibland blir vissa djurarter utrotade, för att vi människor tror att vi är bättre än dem och tror oss härska.


En jägare på TV tycker att det är "obehagligt" med attackera från björn som ju varit. Vad tror hon att björnarna tycker då? Om det är hundarna som retar upp björnarna borde väl hundarna vara kopplade alt. hållas hemma?
Jag sa igår till N! att det var rätt åt jägarna som blev attackerade, men jag ångrar mig lite, för sådant ska man aldrig tycka om någon. För björnen fick ju sitt straff, han blev skjuten, och det är hemskt, för jag trodde att vi svenskar var emot dödsstraff? Och visst var det väl muck från jägarnas sida, att ha jakthundar ute som stressar och skrämmer djuren? Klart att ingen ska behöva dö, men den här gången var det en människa, i alla de andra flesta fall är det ett djur.


*Nynnar: Älgarna demonstrerar, älgarna har fått nog"*


"Kommer det en varg in på min tomt och attackerar mina hundar, så skjuter jag" säger en ful gubbe någonstans i Sverige, fingrar på geväret, drar in snoret i näsan och petar upp kepsen med OKQ8-märket.


Usch, vad jag hatade den debatten förra året, när man röstade om detta i Dalarna. Vilka var här först, djuren eller vi? Du köpte tomten för 25 år sen men var bland djuren finns begreppet tomtgränser? Vem berättar för vargen att här bor Nisse Hult? Vargar kan inte läsa "Privat". Och håll era hundar kopplade eller inomhus om ni är rädda. Eller - låt era tamdjur försvara sig själva såsom det vore i naturligt tillstånd.


Nej, att skjuta för rekreation är lika sjukt för mig som att plåga katter för nöjes skull. Och våra tankar om att skjuta för att hålla stammen nere är skrämmande, just för att vi leker gud. Trafikolyckorna och betesskadorna må minskas, men det är inte älgarnas fel att det finns motorvägar, och angående betesskador så är skogsskövlingarna ju ett större hot mot naturen.


Veckans läxa: Läs en strip med Hälge.


Kommentarer
Postat av: Stina

Isåfall är Mamma Scan också massmördare ;)

2007-10-18 @ 21:47:00
URL: http://ensvensktiger.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0